اخبار

چاقوکشی در فرانسه
برخی رسانه‌ها از وقوع یک حادثه چاقوکشی در فرودگاه شارل دوگل پاریس خبر می‌دهند. پلیس فرانسه روز چهارشنبه از کشته شدن فردی که در فرودگاه «شارل‌دوگل» پاریس با استفاده از چاقو اقدام به رفتارهای خشونت‌آمیز کرده بود، خبر داد. بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، این فرد که به گفته شاهدان عینی، بی‌خانمان بوده، افسران پلیس فرانسه را با «چیزی شبیه به چاقو» تهدید و به آنها هجوم برده و در نهایت با یک گلوله از پا درآمده است. رسانه‌های محلی، این فرد که به گفته شاهدان عینی، رنگین‌پوست بوده، افسران پلیس فرانسه را با «چیزی شبیه به چاقو» تهدید و به آنها هجوم برده و با یک گلوله کشته شده است.

دولت ژاپن استعفا کرد
در پی افزایش فشارهای اقتصادی و همه‌گیری کرونا، کابینه ژاپن صبح روز گذشته با برگزاری نشستی ویژه، استعفای خود را اعلام کرد. دولت ژاپن در پی فشارهای ناشی از افزایش بهای مواد غذایی و سوخت، نسبت به تغییر سریع کابینه اقدام کرد و دولت جدید به رهبری «فومیو کیشیدا»، نخست وزیر ژاپن به‌زودی معرفی می‌شود. پاییز سال گذشته اعلام شد که دولت ژاپن در نظر دارد تا ترکیب کابینه را تغییر دهد. کیشیدا اعلام کرد که حزب حاکم باید «به طور مستقیم با افکار عمومی مواجه شود.» همزمان با اظهارات کیشیدا، «یوکیو ادانو» رهبر حزب «دموکرات مشروطه ژاپن»، از مخالفان حزب حاکم نیز تاکید کرد که «تغییر در کل کابینه الزامی است زیرا حزب لیبرال دموکرات تغییر نخواهد کرد.» فومیو کیشیدا چهارم اکتبر ۲۰۲۱(۱۲ مهر ۱۴۰۰) با رأی اکثریت پارلمان، به عنوان نخست وزیر ژاپن انتخاب شد. در حال حاضر در مجلس سفلی ژاپن از ۴۶۵ کرسی، ۳۰۵ کرسی در اختیار نمایندگان حزب حاکم (حزب لیبرال دموکرات) است.

وحشت آمریکا از افزایش
همکاری ایران و روسیه
یک مقام ارشد آمریکا در واکنش به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره خیام مدعی شده تعمیق روابط روسیه و تهران، تهدیدی علیه جامعه بین‌الملل است. یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با خبرگزاری «آناتولی» در واکنش به همکاری تهران و مسکو در پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «خیام» به مدار زمین، با طرح ادعاهایی درباره کارکرد این ماهواره مدعی شد افزایش همکاری‌های بین روسیه و ایران تهدیدی علیه جامعه بین‌الملل است. وی در این‌باره به آناتولی گفته است: تعمیق روابط روسیه و ایران مسئله‌ای است که کل جهان باید آن را به عنوان یک تهدید عمده و عمیق در نظر بگیرید. این مقام آمریکایی که آناتولی به نام او اشاره‌ای نکرده، مدعی شده ماهواره خیام «قابلیت‌های جاسوسی» دارد. به نوشته آناتولی، «یوری بوریسوف»، رئیس آژانس فضایی روسیه، با جمله «رویدادی مهم در همکاری دوجانبه روسیه و ایران که راه را برای طرح جدید باز می‌کند»، از پرتاب ماهواره خیام ایران استقبال کرد. ماهواره ایرانی خیام صبح سه‌شنبه و در ساعت ۱۰ و ۲۰ دقیقه از مقر فضایی «بایکونور» در قزاقستان به فضا پرتاب شد. این ماهواره با وزن ۶۰۰ کیلوگرم با ماهواره‌بر روسی «سایوز» به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پرتاب شد. عمر عملیاتی این ماهواره ۵ سال اعلام شده است. ساعاتی پس از پرتاب، سازمان فضایی ایران اعلام کرد اولین داده تله متری ماهواره خیام در ایستگاه‌های زمینی این ماهواره در پایگاه‌های فضایی سازمان فضایی ایران در ماهدشت دریافت شده است.

کارخانه تولید پهپاد بیرقدار
 در اوکراین را نابود می‌کنیم
سخنگوی کرملین با اشاره به خرید زمین به منظور ساخت کارخانه تولید پهپاد بیرقدار ترکیه در اوکراین گفت: تولید چنین وسیله نظامی که سریعا نابودش می‌کنیم، تنها درد و رنج را ادامه‌دار می‌کند. به گزارش پایگاه خبری صدای اوکراین، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت، این کارخانه تولید پهپاد بیرقدار نه تنها در برنامه‌های ارتش روسیه در اوکراین خللی ایجاد نمی‌کند بلکه باعث طولانی‌تر شدن جنگ می‌شود. کمپانی ترکیه‌ای "بیرق ماکینا" تولیدکننده پهپادهای "بیرقدار تی بی ۲" اعلام کرده که طراحی این کارخانه را انجام داده و به دنبال تحقق آن تا پایان سال جاری میلادی است. اوکراین با موفقیت زیادی در نبرد علیه نیروهای روسی از این پهپاد استفاده کرده است. گزارش شده که این پهپاد در غرق کشتی نیروی دریایی روسیه به نام "مسکووا" در آوریل در دریای سیاه نقش داشته است. به گفته رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه همچنین تلاش کرده بود تا با این کمپانی ترکیه‌ای وارد مذاکره شود اما "هالوک بیرقدار"، مدیر اجرایی این کمپانی که حامی سرسخت اوکراین به شمار می‌رود، گفته بود که هرگز اجازه فروش پهپادهایش را به روسیه نمی‌دهد.