اخبار

یکی دیگر از مدیران صرافی بیت‌مکس محکوم شد
یکی دیگر از مدیران ارشد به سه نفر بنیان‌گذار صرافی رمزارز بیت‌مکس (BitMEX) ملحق می‌شود و در دادگاه منطقه‌ای ایالات‌متحده محاکمه می‌شود. به گزارش ایسنا و به نقل از کوین، دادگاه بیت‌مکس به مدت دو سال ادامه دارد و مدیریت این صرافی به دلیل نقض قانون رازداری بانکی ایالات‌متحده متهم شده است. گریگوری دوایر، رئیس سابق توسعه تجارت  بیت‌مکس، در دادگاه به گناه خود در نقض قانون رازداری بانکی اعتراف کرد و به پرداخت ۱۵۰هزار دلار جریمه محکوم شد. دامیان ویلیامز، وکیل منهتن در این مورد اظهار کرد: دادگاه امروز نشان می‌دهد که کارکنان دارای اختیارات مدیریتی در صرافی‌های ارزهای دیجیتال مانند بنیان‌گذاران چنین صرافی‌هایی نمی‌توانند عمدا تعهدات خود را تحت قانون رازداری بانکی نادیده بگیرند. همه بنیان‌گذارانی که ویلیامز از آنها یاد می‌کند قبلا به گناه خود اعتراف کرده‌اند؛ مدیر عامل سابق، آرتور هیز و یکی از بنیان‌گذاران، بن دلو در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ به گناه خود اعتراف کردند، در حالی که سومین بنیان‌گذار، ساموئل رید دو هفته بعد وارد دادخواهی شد. هیز به دو سال حبس تعلیقی، دلو ۳۰ ماه حبس تعلیقی و رید تا پنج سال زندان محکوم شد. رید به تنهایی با پرداخت ۱۰ میلیون دلار جریمه موافقت کرد. همان مبلغ را هیز و دلو به‌طور مشترک پرداخت خواهند کرد. اتهامات علیه سه نفر از بنیان‌گذاران بیت‌مکس و دوایر در سال ۲۰۲۰ مطرح شد.

تاثیر احیای برجام بر بازار ارز ایران
دبیر کل کانون صرافان ایران اظهار داشت: از هفته گذشته که بحث رایزنی‌ها برای ایجاد توافق در مذاکرات مطرح شد، شاهد کاهش نرخ ارز بودیم. همین ذهنیت مثبت مردم و کاهش نرخ ارز نشان داد که احیای برجام می‌تواند در قیمت نهایی ارز تاثیر داشته باشد. کامران سلطانی زاده در گفت‌وگو با ایلنا درباره وضعیت بازار در شرایط احتمال احیای برجام اظهار داشت: با توجه به اینکه پس از توافق دسترسی ایران به منابع ارزی افزایش می‌یابد و تبادلات ارزی روان‌تر خواهد شد به طور قطع این روند در نرخ ارز در بازار ایران اثرگذار است.  وی ادامه داد: مردم می‌دانند که پس از توافق برگشت ارز حاصل از صادرات سهل‌تر انجام می‌شود، هزینه‌های بازگشت ارز به کشور کاهش پیدا می‌کند و تجارت ایران روان‌تر می‌شود. همچنین پس از احیای برجام فروش نفت و مشتقات نفتی افزایش می‌یابد و با رفع تحریم‌های کشتیرانی هزینه حمل و نقل کالا کاهش پیدا می‌کند. به طور کلی هزینه‌های تمام شده صادرات و واردات و تجارت ایران کاهش پیدا می‌کند و قیمت ارز هم از این روند و شرایط تاثیر می‌پذیرد. دبیر کل کانون صرافان با بیان اینکه هر چه میزان صادرات و ورود کالاهای ایرانی به بازارهای بین‌المللی افزایش یابد شاهد افزایش درآمدهای ارزی و افزایش  عرضه ارز  در بازار خواهیم بود، گفت: ایجاد امنیت اقتصادی، ایجاد امنیت روانی و ذهنی بین مردم منجر به کاهش خرید سرمایه‌ای، ارز در بازار می‌شود و در این شرایط با کاهش تقاضا و افزایش عرضه مواجه می‌شویم که نتیجه آن برقراری ثبات در بازار ارز است.

دلیل تعلل بانک‌ها برای پرداخت وام بدون ضامن چیست؟
کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه استقرار سیستم اعتبارسنجی در کشور به کندی پیش می‌رود، گفت: مجلس برای ارگان‌هایی که سهل‌انگاری می کنند جریمه در نظر خواهد گرفت. به گزارش خبرگزاری مهر، از جمله دلایل تعلل و خودداری بانک‌ها از پرداخت وام بدون ضامن، عدم استقرار سیستم پرداخت وام بر مبنای اعتبارسنجی است. جالب اینجاست که سیستم اعتبارسنجی که تاکنون در ایران عملیاتی نشده است، در دنیا قدمت ۶۰ ساله دارد و بیش از ۳ سال است که آئین‌نامه مرتبط با آن ابلاغ شده است؛ اما موانع استقرار سیستم اعتبار سنجی در کشور چیست و کدامیک از دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی در این موضوع به وظایف قانونی خود عمل نمی‌کنند؟ در همین ارتباط، مصطفی حبیب‌الله، کارشناس اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، اظهار داشت: در حال حاضر، گزارش‌های اعتبارسنجی در ایران ذیل یک نهادی به نام شرکت رتبه‌بندی اعتباری ایران که تحت نظارت بانک مرکزی اداره می‌شود، فعالیت می‌کند. وی با بیان اینکه در حال حاضر پایگاه داده‌های اطلاعاتی این شرکت دارای نقص است، گفت: متأسفانه هنوز نهادها و ارگان‌های ذی‌ربطی که اطلاعات اعتباری مردم را در اختیار دارند به این شرکت متصل نشده‌اند و به همین خاطر، گزارشات اعتبارسنجی در ایران با نواقص زیادی مواجه است.