اخبار

واکنش وزارت خارجه آمریکا به
اقدام توهین‌آمیز تیم فوتبال این کشور علیه ایران
یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد که در اقدام توهین‌آمیز تیم ملی فوتبال این کشور در نمایش دادن تصویری اشتباه از پرچم ایران دخیل نبوده است. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه سی‌ان‌ان، در پی اقدام توهین‌آمیز تیم ملی فوتبال آمریکا در به نمایش گذاشتن موقت تصویر پرچم جمهوری اسلامی ایران، بدون نشان «الله» در صفحه آن در شبکه‌های اجتماعی، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به سی‌ان‌ان گفت که در این تصمیم‌گیری نهاد تیم‌ ملی فوتبال این کشور هماهنگی و همکاری‌ نداشته است. این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با مطرح کردن اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره ایران، بیان کرد: ما امیدواریم یک بازی صلح‌آمیز و رقابتی داشته باشیم. وی افزود که آمریکا همچنان به دنبال راه‌های حمایت از مردم ایران در قبال آن چه خشونت حکومتی علیه زنان و سرکوب بی‌رحمانه معترضان مسالمت‌جو می‌خواند، است. روز یک‌شنبه، تیم ملی فوتبال آمریکا به سی‌ان‌ان گفته بود که می‌خواهد پرچم رسمی ایران را به مدت 24 ساعت به نشانه «حمایت زنان در ایران جهت مبارزه‌شان برای حقوق بشر» تغییر دهد اما از همان ابتدا هم تصمیم داشته است که پرچم اصلی را جایگزین کند.

احضار سفیر آلمان به وزارت خارجه
در پی پیشگامی آلمان برای برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر در مورد رویدادهای اخیر کشورمان و تکرار اظهارات مداخله‌جویانه و بی‌پایه و اساس مقامات آلمانی، هانس اودو موتسل، سفیر جمهوری فدرال آلمان به وزارت امور خارجه احضار شد. به گزارش ایسنا، در این ملاقات مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به اظهارات مداخله جویانه و بی پایه و اساس مقامات آلمانی به سفیر این کشور ابلاغ گردید. همچنین به سفیر آلمان گفته شد قطعنامه اخیر نشست ویژه شورای حقوق بشر گامی اشتباه بر اساس رویکردی کاملا سیاسی و ابزاری نسبت به حقوق بشر می باشد و  از اساس مردود است و جمهوری اسلامی ایران با هر ساز و کاری که بر مبنای آن تعریف شده، همکاری نخواهد کرد.  همچنین تصریح گردید همراهی آلمان و سایر کشورهای اروپایی با تحریم های یکجانبه آمریکا که موجب نقض فاحش حقوق بشر مردم ایران گردیده، این کشورها را فاقد هر گونه وجاهت و صلاحیت برای طرح ادعاهای حقوق بشری می سازد. سفیر آلمان اظهار داشت: مراتب را در اسرع وقت به مقامات کشورش منعکس خواهد کرد.

تهدید اپل و گوگل
از سوی ایلان ماسک
ایلان ماسک میلیاردر آمریکایی مالک توئیتر تهدید کرد که اگر شرکت‌های اپل و گوگل اپلیکیشن توئیتر را از فروشگاه‌های خود حذف کنند، وی «گوشی هوشمند جایگزین» خواهد ساخت. ماسک بامداد شنبه درباره احتمال حذف اپلیکیشن توئیتر در فروشگاه‌های اپل و گوگل در توئیتی نوشت: امیدوارم که چنین اتفاقی نیافتد اما اگر چاره دیگری باقی نماند یک گوشی جایگزین خواهم ساخت.
ماسک حدود یک ماه پیش قرارداد خرید ۴۴ میلیارد دلاری توئیتر را نهایی و سپس تغییراتی در سیاست‌های آن اعمال کرد. خروج «فیل شیلر» مدیر اجرایی فروشگاه اپلیکیشن‌های اپل از توئیتر به گمانه‌زنی‌ها درباره نگرانی‌ها فزاینده از نحوه مدیریت ماسک بر این شبکه اجتماعی دامن زده است. این در حالی است که «یوئل راث» از مدیران سابق توئیتر هفته گذشته در یادداشتی در نیویورک تایمز نوشت که اگر ماسک نتواند خود را با دستورالعمل‌های اپل و گوگل تطبیق دهد «فاجعه» رخ خواهد داد و احتمال دارد که این شرکت‌ها توئیتر را از فروشگاه‌های خود حذف کنند.

توافق رؤسای جمهور ترکیه و مصر برای افزایش سطح روابط
رئیس جمهور ترکیه در دیدار با همتای مصری خود از افزایش سطح روابط دو کشور در آینده خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه می‌گوید در دیدار با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر توافق شده که بازدیدهایی در سطح وزرا میان دو کشور انجام شود و سپس سطح دیدارها بالاتر برود.  اردوغان با بیان اینکه با السیسی حدود ۴۵ دقیقه دیدار کرده، گفت این دیدار با وساطت «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر انجام شده و دو طرف توافق کرده اند به بن بست ۹ ساله در روابط پایان دهند. وی در ادامه اضافه کرد: «به رئیس جمهور مصر گفتم که آنکارا علاقمند است اختلافات میان دو کشور پایان یابد». روابط دیپلماتیک بین آنکارا و قاهره در سال ۲۰۱۳ و به دنبال کودتای عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری کنونی مصر علیه «محمد مرسی» رئیس جمهوری سابق این کشور قطع شد. دیدار میان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و عبدالفتاح السیسی در حاشیه افتتاحیه بازی های جام جهانی انجام شده بود.