اخبار

مشکلات مالی مداوم
 پیش روی اقتصاد سنگاپور
با وجود کاهش محدود تورم سنگاپور، بانک مرکزی هشدار داد که احتمال تداوم مشکلات مالی وجود دارد. به گزارش ایبِنا به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، احتمالا اقتصاد سنگاپور با نگرانی‌های مداوم مالی جهانی روبرو خواهد شد، حتی اگر تورم اصلی این کشور در ماه اکتبر تا حدودی کاهش یافته باشد. مقام‌های پولی سنگاپور با اشاره به تضعیف تقاضا و فشار‌های تورمی مداوم، نسبت به عوامل خطر طولانی مدت که بر آسیب پذیری مالی کشور در بخش‌های شرکت، مسکن و بانک انباشته می‌شوند، هشدار داد. بانک مرکزی در آخرین گزارش خود از بررسی ثبات مالی اعلام کرد: با وجود تضعیف تقاضای خارجی، پیش‌بینی می‌شود که وضعیت اقتصاد سنگاپور در سال ۲۰۲۳، پایین‌تر از روند کاهشی فعلی باشد. پیش‌بینی می‌شود که تورم با بازار کار قوی و گذراز تورم وارداتی، بالا باقی بماند. بانک مرکزی با هشدار نسبت به خطر سرایت از بازار‌های جهانی، گفت که بخش‌های شرکتی، خانگی و مالی کشور باید در چالش‌های اقتصاد کلان پیش رو هوشیار بمانند.

یوآن سقوط کرد
طی ناآرامی‌های کنونی در چین به دلیل طرح کووید صفر شاهد کاهش ارزش یوان به پایین‌ترین سطح دو هفته‌ای هستیم. به گزارش ایسنا به نقل اکونومیک، یوآن چین روز دوشنبه (۲۸ نوامبر) به پایین‌ترین حد در بیش از دو هفته اخیر سقوط کرد زیرا اعتراضات در چین علیه سیاست‌های دولت در برابر کووید صفر باعث حمایت سرمایه‌گذاران از دلار آمریکا شد. با شعله‌ور شدن اعتراض‌ها در سراسر چین و گسترش به چندین شهر، سرمایه‌گذاران نگران واکنش پکن به موج نافرمانی مدنی بودند در زمانی که موارد کووید در حال افزایش است. یوان فراساحلی در معاملات آسیایی به پایین‌ترین حد طی دو هفته گذشته رسید و آخرین بار تقریباً ۰.۴ درصد کاهش یافت و  به۷.۲۲۴۲ در هر دلار رسید. دلار استرالیا بیش از یک درصد کاهش یافت و به ۰.۶۶۸۱ دلار  و قیمت کیوی نیوزیلند با ۰.۷۲ درصد کاهش به ۰.۶۲۰۲ دلار رسید. در بازار ارز، یورو با ۰.۵ درصد کاهش به ۱.۰۳۵۰ دلار رسید، در حالی که استرلینگ ۰.۲۶ درصد کاهش یافت و به ۱.۲۰۵۷ دلار رسید. آخرین تحولات در چین باعث توقف کاهش ارزش دلار آمریکا شده است، کاهشی که در چند هفته گذشته به دلیل این امید که فدرال رزرو به زودی سرعت افزایش نرخ خود را کاهش دهد، افول کرده است.

اقتصاد جهانی در انتظار
 شوک‌های بسیار سخت
به گفته یک اقتصاددان ارشد، رکود اقتصادی پیش روی جهان، به تغییر ساختاری عمیقی منجر خواهد شد. به گزارش ایبِنا به نقل از راشاتودی، محمد الاریان هشدار داده که مایل هستیم چالش‌های اقتصادی را موقتی و برگشت‌پذیر ببینیم، اما این بار جهان به سمت تغییر اقتصادی و مالی عمیقی پیش می‌رود. الاریان مشاور ارشد اقتصادی آلیانز و مدیر عامل سابق شرکت بانفوذ PIMCO است. این اقتصاددان در تفسیری برای مجله فارین افرز نوشت که ترکیب فشار‌ها بر عرضه، سیاست انقباضی بانک مرکزی و شکنندگی بازار همگی بر رشد اقتصاد تاثیر می‌گذارند. سه روند جدید به چنین تحولی اشاره دارند و احتمالاً نقش مهمی در شکل‌دهی نتایج اقتصادی در چند سال آینده خواهند داشت که عبارتند از: تغییر تقاضای ناکافی به عرضه ناکافی به‌عنوان عقب‌نشینی بزرگ چند ساله بر رشد، پایان نقدینگی بدون محدودیت بانک‌های مرکزی و شکنندگی بالای بازار‌های مالی. او معتقد است: این تغییرات به توضیح بسیاری از تحولات اقتصادی غیرعادی چند سال اخیر کمک می‌کند و احتمالاً با افزایش مکرر شوک‌ها، عدم اطمینان بیشتری در آینده ایجاد می‌کند.