اخبار

روحانی به پاستور بازگشت
رئیس‌جمهور به دفتر کار خود در پاستور بازگشت. همزمان با شیوع بیماری کرونا در ایران و گسترش سریع آن در تهران، هیئت دولت و رئیس‌جمهور به‌طور موقت محل جلسات و دفتر خود را به ساختمان حافظیه (مجموعه سعدآباد) واقع در شمال تهران انتقال داده بودند.اسباب‌کشی موقت دولتی‌ها به ساختمان حافظیه انتقادهایی را به‌همراه داشت و واکنش برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب را نیز برانگیخته بود، این انتقادها موجب شد رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور به آن واکنش نشان دهد.محمود واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به این انتقادها گفته بود که دلیل این اقدام، وجود مکان مناسب برای برگزاری جلسات ستاد ملی مبارزه با کرونا و رعایت اصول بهداشتی است.

مکرون: به برجام برگردید!
رئیس جمهور فرانسه در تماس تلفنی با رئیس جمهور کشورمان از ایران خواست که به اجرای تعهدات هسته‌ای‌اش بازگردد. به نقل از رویترز، کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در مکالمه‌ای تلفنی با حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان درباره اجرای برجام [توافق هسته‌ای] ابراز امیدواری کرده است که ایران به رعایت تعهدات هسته‌ای‌اش بازگشته و از اقدامات جدید متغایر با برنامه جامع اقدام عمل مشترک[برجام] خودداری کرده و به کاهش تنش‌های منطقه‌ای کمک کند.مکرون همچنین افزود: اکنون زمان آن فرا رسیده است که جامعه جهانی باید برای مبارزه با ویروس کرونای جدید باهم متحد شوند.

درخواست دوباره بورل برای اعمال معافیت‌ تحریم‌های ایران
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا باری دیگر خواستار اعمال معافیت‌های بشردوستانه برای کشورهایی شد که در پی شیوع ویروس کرونای جدید، خواهان کمک‌رسانی به کشورهای تحت تحریم از جمله ایران هستند. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک سخنرانی که به شکل ویدیو کنفرانس پس از کنفرانسش با  وزرای دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا برگزار شد، در پاسخ به این سوال که اتحادیه اروپا چه راهبردی را برای عمل به درخواست سازمان ملل برای کاهش تحریم‌های اعمال شده بر کشورهای در حال مبارزه با شیوع ویروس کرونای جدید در پیش خواهد گرفت و آیا این موضوع با وزرای اتحادیه اروپا مورد بحث قرار گرفته است یا نه، گفت: کشورهای عضو [اتحادیه اروپا] پیش از این بر سر موضعی که در قالب یک بیانیه منتشر شد توافق کرده‌اند و در این بیانیه به وضوح گفته‌ایم کاملا ضرورت دارد که تحریم‌ها مانع کمک‌رسانی‌های بشردوستانه نشوند.بورل ادامه داد: به همین دلیل است که از میشل باشلت، کمیسیونر عالی حقوق بشر حمایت کرده و از همه خواستیم شرایطی فراهم کنند که همه مطمئن باشند تحریمی شامل حال کسانی که در انتقال کمک‌های بشردوستانه مشارکت دارند، نشود.

اعلام آمادگی ایران برای همکاری با ترکیه در مبارزه با کرونا
وزرای امور خارجه ایران و ترکیه ظهر امروز به صورت تلفنی گفت‌گو کردند. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با مولود چاوش اوغلو با توجه به شیوع ویروس کرونا در ترکیه با دولت و مردم ترکیه ابراز همدردی کرد و آمادگی کشورمان برای هرگونه کمک و همکاری در این زمینه را اعلام داشت.همکاری‌های دو کشور در حوزه حمل و نقل و ترانزیت نیز از دیگر موضوعات مورد گفت‌گوی وزرای امور خارجه ایران و ترکیه بود.

ارسال محموله ۲ میلیون‌دلاری کره جنوبی به ایران
کره جنوبی محموله ۲ میلیون دلاری خود را برای مقابله با ویروس کرونا به ایران ارسال می‌کند. سفارت کره جنوبی در ایران در توییتی از قصد کشورش برای ارسال محموله ۲ میلیون دلاری به منظور ریشه‌کن کردن بیماری کووید-۱۹ خبر داد.در این توییت آمده است که تا به حال اقلامی به ارزش ۲۰۰ هزار دلار شامل دستگاه PCR و پمپ ضدعفونی‌کننده تحویل ایران شده است.