اخبار

وزارت ارتباطات
مسئول فیلترینگ نیست
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد که نه قوه قضاییه و نه عقل جمعی کشور به چنین جمع‌بندی نرسیده‌اند که اینستاگرام را فیلتر کنند. به گزارش اسکناس از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی، درباره آینده شبکه‌های اجتماعی و به‌طور مشخص اینستاگرام گفت: من شرایط جامعه را به سمتی نمی‌بینم که هدفی برای فیلتر کردن اینستاگرام وجود داشته باشد. البته عده‌ای همیشه معتقد بوده‌اند که این پلتفرم را باید بست، فشار هم وارد کرده و می‌کنند. ولی طبیعتاً تاکنون عقل جمعی کشور به این‌چنین جمع‌بندی نرسیده است.وی افزود: البته آن‌هایی که معتقدند که باید اینستاگرام فیلتر شود به ما فشار می‌آوردند این در حالی است که مسئولیت صدور حکم و تصمیم‌گیری برای فیلترینگ جای دیگری است و فشار را باید به نهاده مربوطه که به‌طور مشخص قوه قضاییه و دادستانی کل کشور بر اساس حکم کارگروه تعیین مصادیق هستند وارد کنند.وزیر ارتباطات ادامه داد: بعضی از عزیزان تأکید می‌کنند که اینستاگرام بد است و وزیر ارتباطات چرا آن را فیلتر نمی‌کند. درحالی‌که وزیر ارتباطات نه قانونا اختیار فیلتر کردن را دارد و نه می‌تواند چنین کاری را بکند. آن‌که فیلتر می‌کند شرکت‌های اینترنتی است و آن‌که حکم را صادر می‌کند مشخص است کجاست؛ بنابراین باید این مطالبات را جای دیگری پیگیری کنند.آذری جهرمی با تأکید بر اینکه «درهرحال من در قوه قضاییه هم‌چنین جمع‌بندی برای فیلترینگ اینستاگرام ندیده‌ام» گفت: البته بپذیریم که اشکالات و ناهنجاری‌هایی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد و مقداری قوانین ما نیازمند بازنگری است و منطبق با واقعیت‌های امروز فضای مجازی نیست.

نرخ تورم ۳۴.۸ درصدی کشور در زمستان ۱۳۹۸
رشد اقتصادی ایران در زمستان ۱۳۹۸ بر اساس گزارش فصلی، بدون نفت منفی ۲.۵ درصد، نرخ تورم ۳۴.۸ درصد و حجم نقدینگی بیش از ۲۴۰۰ میلیارد تومان بوده است. بر اساس اعلام مرکز آمار در فصل زمستان ۹۸ محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰ رقم ۱,۷۲۶,۶۷۰ میلیارد ریال بوده است که رشد آن نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶،۳- درصد است. در این فصل رشد اقتصادی بدون نفت ۲.۵- درصد بوده است.شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی کل کشور (۱۰۰= ۱۳۹۵) نیز ۱۹۷،۸ بوده است به طوری که درصد تغییرات دوازده ماه منتهی به اسفندماه ۱۳۹۸ نسبت به دوره مشابه قبل (نرخ تورم کل کشور) ۳۴.۸ است.همچنین نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر ۱۰.۶ درصد اعلام شده که نسبت به فصل پاییز ۱۳۹۸ تغییری نداشته است. از سویی تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در نقاط شهری کشور ۴۲۷۲۷ فقره بوده است که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۴،۳ درصد کاهش داشته است.حجم نقدینگی کل کشور منتهی به اسفند ۱۳۹۸، ۲۴۷۲۱،۵ هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به اسفندماه ۱۳۹۷ رشد ۳۱.۳ درصدی داشته است. شاخص کل بورس اوراق بهادار نیز به عدد ۵۱۲۹۰۰ رسیده است که نسبت به فصل قبل ۴۴،۹ درصد رشد داشته است.در بخش تجارت خارجی حجم صادرات غیر نفتی ۹۵۴۹ میلیون دلار بوده است که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۲،۶ درصد کاهش داشته است. همچنین در این فصل حجم واردات گمرکی ۱۱۹۰۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۹.۱ درصد رشد داشته است.

مانده تسهیلات بانکی
 ۳۰ درصد افزایش یافت
مانده کل تسهیلات بانکی در پایان فروردین ماه سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹.۵ درصد رشد کرد. به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، گزارش وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان فروردین ماه سال ۹۹ حاکی از آن است که مانده کل سپرده‌ها بالغ بر ۲۷۷۶۶.۷ هزار میلیارد ریال گردیده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۶۹۴۱.۷ هزار میلیارد ریال (۳۳.۳ درصد) و نسبت به پایان سال قبل معادل ۶۰۳.۹ هزار میلیارد ریال (۲.۲ درصد) افزایش نشان می‌دهد. بیش‌ترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۱۵۱۸۱.۳ هزار میلیارد ریال و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل ۶۸.۳ هزار میلیارد ریال است.مانده کل تسهیلات بالغ بر ۱۹۵۶۸.۶ هزار میلیارد ریال است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۴۴۶۱.۴ هزار میلیارد ریال (۲۹.۵ درصد) و نسبت به پایان سال قبل ۲۱۲.۸ هزار میلیارد ریال (۱.۱ درصد) افزایش داشته است. بیش‌ترین مبلغ تسهیلات مربوط به استان تهران با مانده ۱۲۶۶۶.۲ هزار میلیارد ریال و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل ۶۸.۳ هزار میلیارد ریال است.